Slik får du en god sommer

Nå er det litt ferietid for noen av oss her på Gimle Parfymeri så bloggen vår vil ikke være så aktiv som vanlig. Her er våre tips for å få en perfekt avslappet sommerferie.

1. Nyt

Nyt hvert sekund av ferien. Sug inn alle inntrykk og vær tilstede i øyeblikket. Finn roen på din måte.

mind

 

2. Hvil

Det er viktig at kroppen får restituert seg skikkelig i sommerferien. Det er ofte mye stress rett før en ferie, og da trenger kroppen tid til å kommer seg til hektene igjen. Ikke legg for mye planer.

Vi elsker øyeputen fra Holistic Silk fylt med deilig avslappende lavendel som kan brukes når du bare vil ha en avslappet stund.

Holistic Silk Øyepute Lavender

Silke, lavendel øyepute fylt med økologiske frø.
Hjelper mot slitne øyner, hodepine, migrene, bihulesmerter, feber, søvnproblemer, for å roe angst og redusere hovne øyner.
Den er også vanlig å bruke i Yoga for avslapning på slutten av timen for å “tømme hodet”.
Med bakgrunn i akupressurens prinsipper for klarhet og ro, vil denne beroligende øyeputen legge ett lett avslappende trykk på trøtte øyner uten å ødelegge huden,

ml_image.php_4_2

 

3.Pust

Trekk pusten godt ned i magen opp til flere ganger om dagen. Stress henger lenge i og vi har en tendens til å puste overfladisk. Får vi pusten helt ned i magen, vil kroppen automatisk tenke at vi er avslappet og da blir vi det.

Amazing Space Sun Set The Scent Of Relaxation

Naturens reneste parfyme. Eksotisk med ylang ylang, lavendel og geranium. De avspennende essensielle oljer virker sterkt avstressende og har en roende aromaterapautisk virkning. Stimulerer nervesystemet, og virker beroligende på både kropp og sjel. Anbefales også for aromaterapeutisk virkning ved inhalering eller på hodeputen som “god natt olje”. Påføres i minimalemengder på for eksempel håndledd.

8ml_sunset-small

 

4.Lek

Legg bort telefoner og lap-topper og finn frem gamle spill og kortstokker. Jeg elsker scrabble og mastermind. Lek, men litt hodetrening samtidig. Alle barn elsker når voksne leker med de.

 

5. Les

Å lese en god bok eller flere hører ferien til. Jeg synes det er godt å lese litt “feel good” bøker også så slipper man å tenke så mye og bare leve seg inn i en annen verden. Vi elsker serien til Jeffrey Archer om Clifton familien. Lill-Ann anbefaler også lese boken til Knausgård “Om våren”.

Her er bokanmeldelser fra Aftenposten . Gleder oss til å ta fatt på noen av de også.

 

bok

 

 

6. Spis

Spis masse deilig mat. Det trenger ikke være så sunt hele tiden, men legger man litt sjel og tid i matlagingen vil også sunn mat smake deilig. Vi har tatt inn boken “Naturens Spisskammer” av Jim Hensley, Nina Dreyer Hensley, Anne Mæhlum. Urtolig spennende bok om alt man kan finne og spise fra naturen.

Fra-naturens-spiskammer_productimage (1)

7. Beveg

Selv om vi er på ferie betyr det ikke at vi skal sitte helt stille. Bevegelse av kroppen er kjempe viktig, ellers så stagnerer vi helt. Jeg synes ikke sommeren er tiden for å svette inne i mørke treningsrom. Kom dere ut i naturen for det er så vakkert nå. Ta dere en svømmetur eller ro en båt. All bevegelse er bra for kroppen vår, og når vi att på til  kan produsere litt endorfiner blir både kropp og sjel glad.

ro

8. Dyrk

Det er utrolig tilfredsstillende å dyrke eller høste av egne planter enten det er i en stor have eller i noen krukker. Man trenger ikke legge listen så høyt. Bare det å kjøpe noen krydderplanter og sette de ned i en krukke med jord er en god følelese. Tomatplanter er også noe som er lett å holde og som gir en god følelse når du kan bruke de i matlagingen, og de smaker himmelsk.

 

God sommer alle sammen!

 

Skriv melding

Abonner Til toppen